به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوفه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رونق، توسعه، شتاب و معرفی محصولات کسبوکار شرکتهای دانشبنیان و خلاق، دو راهکار ارائه دادند.
اقدامات ترویجی یکی از روشهای موثر در معرفی توانمندیها و محصولات دانشبنیان و خلاقی است که از با استفاده از دانش و تخصص جوانان ایرانی و متخصصان کشور یه تولید رسیدهاند.
برای رونق گرفتن فعالیت ها باید این ظرفیت های به درستی برای مردم معرفی شود تا به این سمت متمایل شوند و از محصولات بومی(محصولات فناورانهای که تماما ساخت و تولید داخل است و به دست متخصصان بومی طراحی و تولید شده اند) استفاده کنند.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با استفاده از ۲ فعالیت ترویجی در تلاش است تا این توانمندی ها را به جامعه معرفی کند.
«امتیاز اضافه پخش تشویقی آگهیهای صدا و سیما» و «حمایت از ترویج شرکتها در رسانه»؛ دو راهکاری است که برای این کار مدنظر است و توانسته بازار داخلی این محصولات و خدمات را رونق دهد.
این کار در یک همکاری دو جانبه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صداوسیما انجام و تسهیلات رسانهای تشویقی برای شرکتهای دانشبنیان در نظر گرفته شده است.
بر اساس این تسهیلات، فعالیتهای برتر دانشبنیان، در قالب های متنوع (خبر، گزارش خبری، برنامه های ترویجی و…) در رسانه ها به ویژه شبکه های صداوسیما اطلاع رسانی و ترویج می شود و شرکت های دانش بنیان و خلاق می توانند متناسب با حوزه کاری و میزان فعالیتشان، در این برنامه ها شرکت کنند.
شرکت هایی میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند که به کاهش وابستگی کشور به واردات در حوزه های محصولات و فناوری های دانش بنیان کمک کنند. همچنین محصولات و خدمات با کیفیتی ارائه کنند و به ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای جوانان تحصیلکرده و نخبگان علمی منجر شوند.
رفع چالش ها و مشکلات صنایع و فعالیتهای تولیدی کشور، امکان صادرات محصولات دانش بنیان و ایجاد ارزش افزوده بالا مبتنی بر فناوری و نوآوری و جلوگیری از خام فروشی نیز دیگر معیارهایی است که برای شرکت های متقاضی این خدمات در نظر گرفته شده است.
نویسنده: حسین شعبانی