علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: شرط ما این است که مذاکرۀ واقعی بکنیم. اگر دنبال جنگید، بروید کارهایتان را بکنید، هر وقت پشیمان شدید بیایید برای مذاکره. در این جنگ متوجّه شدند که «ایرانیها تسلیمبشو نیستند.»
در روابط بینالملل چیزی به نام تضمین وجود ندارد و من حرف از تضمین نزدم و باید اطمینان حاصل شود و متقاعد شویم که این بار چنین نخواهد شد. البته اطمینانهایی هم ابراز شده است و در حال بررسی هستیم و زمانی که مطمئن شویم از طریق مذاکره حقوق مردم ایران و مصالح عالیه جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد
معاون وزیر امور خارجه در مورد اخبار منتشرشده از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر احتمال آغاز مذاکرات، هم گفت: وزارت امور خارجه مواضع خود را روشن بیان کرده است. پیامهایی از طرف آمریکا دریافت شده که نشاندهنده علاقه آنها به بازگشت به میز مذاکره است. ما در میانه مذاکرات با اروپاییها بودیم که ایالات متحده با حمله به سایت فوردو آن را برهم زد.
آنان باید ما را به این باور برسانند که جدی هستند. دفعه قبل، آنان جدی نبودند. آنان نه تنها جدیت نداشتند، که به ما خیانت کردند؛ به گفتگو خیانت کردند، به دیپلماسی پشت پا زدند.
امروز شنبه با ایرانیها جلسه بزرگی داریم و ما میخواهیم کشورشان شکوفا شود اما نمیتوانند سلاح هستهای داشته باشند.
ایران و آمریکا روز شنبه (23 فروردین 1404) در عمان برای گفتوگوهای غیرمستقیم در سطح مقامات عالی ملاقات خواهند کرد.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، اکنون تحت فشار اسرائیل است تا تأسیسات هستهای ایران را هدف قرار دهد یا خطر اقدام یکجانبه اسرائیل را بپذیرد. اما ترامپ تمایلی به اقدام نظامی ندارد؛ او ترجیح میدهد از «دیپلماسی با چاشنی تهدید» استفاده کند
جمهوری اسلامی ایرات تحت فشار حداکثری و تهدیداتی که دارد صورت میگیرد، قطعا وارد مذاکره مستقیم با آمریکا نخواهد شد. این سیاست روشن ما است و تا زمانی که تحولی در رویکرد طرف مقابل نسبت به مردم ایران صورت بگیرد ادامه دارد.