به گزارش نوفه،به گفته تحلیلگران، صادرات هیبریدی چین به اروپا در سال جاری ۲۰ درصد رشد خواهد کرد
خودروسازان چینی سلطه اروپا و ژاپن را به چالش می کشند
مدل های ارزان تر و کم مصرف تر برای ورود به بازار
خودروسازان در چین در حال افزایش صادرات خودروهای هیبریدی به اروپا و برنامه ریزی مدل های بیشتری برای بازار کلیدی هستند که محدودیت های طرح تعرفه خودروهای الکتریکی اتحادیه اروپا را آشکار می کند.
جدیدترین تعرفه های اتحادیه اروپا برای خودروهای برقی برای محافظت از صنعت خودروسازی خود در برابر سیل واردات ارزان چینی در مورد خودروهای هیبریدی اعمال نمی شود. این می تواند مارک های بزرگی مانند برترین سازنده خودروهای برقی چین BYD (002594.SZ) را ببیند.
برخی از تولیدکنندگان نیز تولید و مونتاژ را به اروپا منتقل می کنند تا هزینه ها را در اطراف تعرفه ها کاهش دهند.
مرتوزا علی، تحلیلگر در کانترپوینت ریسرچ، گفت: «این افزایش بهدلیل تغییر شرکتهای سازنده چینی به سمت PHEV (هیبریدهای پلاگین) بهعنوان راهی برای دور زدن تعرفههای جدید اتحادیه اروپا بر واردات BEV (موتورهای برقی با باتری) از چین است.
او انتظار دارد که صادرات هیبریدی چین به اروپا امسال ۲۰ درصد و در سال آینده حتی سریعتر رشد کند.
تعرفههای ۴۵٫۳ درصدی اتحادیه اروپا بر واردات خودروهای برقی چینی در اواخر اکتبر به اجرا گذاشته شد تا با آنچه کمیسیون اروپا میگوید یارانههای غیرمنصفانه است که به ایجاد ظرفیت اضافی تولید ۳ میلیون خودروی الکتریکی در سال در چین کمک میکند، دو برابر اندازه بازار اتحادیه اروپا است.
این داده ها نشان می دهد که تحقیقات ضد یارانه ای در مورد واردات خودروهای برقی چینی که در اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد و کاهش فروش خودرو در چین به دلیل رکود اقتصادی، باعث شده است که برخی خودروسازان استراتژی اروپایی خود را تغییر دهند تا بیشتر بر صادرات هیبریدی تمرکز کنند.
خودروهای هیبریدی که با ترکیبی از بنزین و برق کار میکنند، محبوبیت بیشتری پیدا میکنند، زیرا خریداران آنها را مصالحهای مقرونبهصرفه بین تمام احتراقی و تمام الکتریکی میدانند.
بر اساس داده های انجمن خودروهای مسافری چین، از جولای تا اکتبر، صادرات هیبریدی به اروپا بیش از سه برابر شده و به ۶۵۸۰۰ دستگاه نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است که روند کاهش فروش را تا اوایل امسال و در سال ۲۰۲۳ معکوس کرده است.
این امر به صادرات پلاگین هیبریدی و هیبریدهای معمولی کمک کرد که ۱۸ درصد از کل فروش خودرو چین به اروپا در سه ماهه سوم را به خود اختصاص دهد که از ۹ درصد در سه ماهه اول دو برابر شده است. با این حال، نسبت محموله های EV از ۶۲ درصد در مدت مشابه به ۵۸ درصد کاهش یافته است.
این روند احتمالاً شتاب بیشتری خواهد گرفت.
تحلیلگران می گویند چین که سال گذشته با کمک تسلط خود در خودروهای الکتریکی از ژاپن به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان پیشی گرفت، در حال افزایش صادرات خود برای رفع مازاد ظرفیت داخلی است.
با توجه به تعرفه های ۱۰۰ درصدی بر خودروهای برقی ساخت چین در ایالات متحده و کانادا، اروپا نیز یکی از واضح ترین بازارها برای خودروسازان چینی است.
کمیسیون اروپا بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر در مورد افزایش واردات هیبریدی از چین پاسخ نداد.
مدل های هیبریدی بیشتر
خودروسازان بزرگ چینی می توانند بازار خودروهای پلاگین هیبریدی اروپا را که تحت تسلط شرکت های اروپایی و ژاپنی است، تغییر دهند زیرا با افزایش تقاضا برای خودروهای مقرون به صرفه با مصرف سوخت بهتر در میان تورم فزاینده مواجه می شوند.
نمودار میله ای انباشته سهم ثبت نام خودروهای جدید در اتحادیه اروپا را بین ژانویه و سپتامبر ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بر اساس نوع سوخت نشان می دهد.
BYD در حال مقابله با فولکس واگن (VOWG_p.DE)، تب جدید و تویوتا (۷۲۰۳٫T) است.
، برگه جدیدی را در اروپا با اولین مدل هیبریدی پلاگین خود برای منطقه، Seal U DM-i باز می کند.
قیمت این مدل از ۳۵۹۰۰ یورو (۳۷۷۰۰ دلار)، ۷۰۰ یورو کمتر از پرفروشترین مدل PHEV فولکسواگن تیگوان و ۱۰ درصد ارزانتر از C-HR PHEV تویوتا است.
به گزارش رسانه رسمی چین، China Auto News، این کشور همچنین در حال بررسی تولید خودروهای برقی و هیبریدی در کارخانه مجارستان خود است.
ییل ژانگ، مدیر عامل Automotive Foresight گفت: «این بخش میتواند پتانسیلهای رشد بیشتری را با خودروسازان چینی ببیند که گزینههای مقرونبهصرفهتری را به اروپا میآورند که برای مصرفکنندگان حساس به هزینه جذاب است».
SAIC (600104.SS)
، برگه جدیدی را باز می کند که صادرات خودروهای برقی آن به اتحادیه اروپا با بالاترین نرخ اضافی ۳۵٫۳ درصدی روبرو است، اعلام کرده است که محصولاتی با سیستم های انتقال قدرت مختلف برای بازار اروپا در نظر دارد.
جیلی (۰۱۷۵٫HK)
، تب جدید را باز می کند، دومین خودروساز بزرگ چین از نظر فروش، ماه گذشته یک پلاگین هیبریدی جدید را با نام تجاری Lynk & Co برای اروپا راه اندازی کرد.
جیلی در پاسخ به پرسش رویترز گفت: «معرفی فزاینده اخیر مدلهای هیبریدی برقی به بازارهای سراسر جهان توسط خودروسازان جهانی مطابق با تقاضای مصرفکنندگان و روند خرید است. در مورد محدودیت های تجاری اظهار نظری نکرد.
خودروسازان ژاپنی نیز از رشد خودروهای هیبریدی معمولی در اروپا در سال جاری بهره می برند و به مشکلات مازاد ظرفیت خود در چین رسیدگی می کنند.
هوندا (۷۲۶۷٫T)
، برگه جدیدی را باز می کند که در ۹ ماهه اول سال جاری با ۲۹ درصد رکود در فروش خودروهای چین مواجه شده است، دو خودروی هیبریدی معمولی، یکی پلاگین هیبریدی و یک مدل EV خالص از چین به اروپا صادر می کند.
در حالی که افزایش صادرات از چین میتواند باعث رقابت شدید قیمتی در بازار خودروهای هیبریدی اروپا شود، برخی کارشناسان هشدار میدهند که شرکتهای چینی احتمالاً از ترس ایجاد دور دیگری از تعرفههای اتحادیه اروپا با دقت بیشتری عمل کنند.
ژانگ با اشاره به سدان هیبریدی خود گفت: «اگر BYD Qin Plus را با قیمت ۲۰۰۰۰ یورو به اروپا ببرد، مطمئن هستم که زلزله دیگری ایجاد خواهد شد.
(۱ دلار = ۰٫۹۵۲۰ یورو)