
به گزارش نوفه،به نظر می رسد یک وسیله نقلیه تسلا در حالت رانندگی کاملاً خودران نتوانست قطار در حال حرکت را تشخیص دهد و به تنهایی متوقف شود، که منجر به تصادفی آشفته در ویدیویی شد که میلیون ها بار در رسانه های اجتماعی مشاهده شده است.
مالک و راننده خودرو، کریگ دوتی دوم، به NBC News گفت که مسئولیت تصادف را بر عهده می گیرد، اما او همچنین معتقد است که فناوری خودران تسلا، یا حداقل همانطور که در وسیله نقلیه او وجود داشت، یک محصول معیوب است.
«تنها من در ماشین بودم. من تنها ماشین تصادف بودم. پس بله، تقصیر من بود، باید میبود.» اما من احساس میکنم بیشتر این بود که ماشین لعنتی قطار را نشناخت.»
او در مورد فناوری تسلا گفت: «شما از اینکه میداند چه کار میکند راضی میشوید. “و معمولاً محتاط تر از من به عنوان یک راننده است.”
بر اساس گزارش تصادف تسلا، این تصادف صبح روز ۸ می رخ داد. Doty، یک ارزیاب عمومی معتبر در اوهایو، با سرعت ۶۰ مایل در ساعت رانندگی می کرد. طبق گزارش دوتی و گزارش پلیس مرتبط با این تصادف، محدودیت سرعت در جاده ۵۵ مایل در ساعت بود. رانندگان میتوانند گزارشهای تصادف را از تسلا درخواست کنند که با استفاده از دادههایی که خودروهای شخصی به سرورهای تسلا ارسال میکنند، تولید میشوند. دوتی گزارشی از این حادثه درخواست کرد و آن را به همراه ویدئویی از تصادف که توسط خودرو ضبط شده بود در اختیار NBC News قرار داد.
در این ویدئو، ماشین با قطار در حال حرکت به سمت یک تقاطع راه آهن میرود، قبل از اینکه ماشین ناگهان به سمت راست منحرف شود، به بازوی عبور راهآهن برخورد میکند و از جاده خارج میشود.
بر اساس ویدئوی خودرو و گزارش پلیس، شرایط مه آلود بود، اما فیلم داشکم از تصادف نشان میدهد که خودروهای در حال حرکت و چراغهای قرمز چشمکزن سیگنال فعال عبور قطار حداقل پنج ثانیه قبل از تصادف دیده میشد.
این تصادف باعث وارد آمدن خسارت قابل توجهی به سمت راست جلوی خودرو شد. تصاویر گرفته شده توسط Doty بدنه درهم ریخته خودرو و چرخ جلوی سمت راست را نشان می دهد که با زاویه شدیدی به سمت بالا پیچ خورده است.
دوتی گفت که تسلای او با نزدیک شدن به قطار نتوانست سرعتش را کم کند و به شدت روی ترمز کوبید و فرمان ماشین را به صورت دستی در دست گرفت و برای فرار از قطار آن را از جاده خارج کرد.
او گفت: «به این فکر می کردم که هیچ راهی وجود ندارد که قطار را نبیند. هیچ راهی وجود ندارد که چراغ های چشمک زن را نبیند. بله، مه بود، اما هنوز هم می توانید چراغ ها را ببینید.»
حالت Full Self-Driving که اغلب به FSD کوتاه می شود، گزینه ممتاز کمک راننده تسلا است. ایلان ماسک، مدیرعامل، آن را به عنوان بخش مهمی از آینده این شرکت معرفی کرده است. تسلا میگوید بخشهایی از این فناوری در حالت بتا هستند، مانند «اتوماتیک»، یعنی هنوز در حال آزمایش هستند. تسلا این محصول را با قیمت ۸۰۰۰ دلار یا ۹۹ دلار در ماه به رانندگان می فروشد.
FSD از رانندگان میخواهد تا زمانی که وسیله نقلیه برای آنها هدایت میشود، دست خود را روی چرخ نگه دارند. تسلا به کاربرد این فناوری به عنوان «نظارتشده» اشاره میکند. تسلا در وبسایت خود میگوید: «وسیله نقلیه شما میتواند با کمترین دخالت راننده، تقریباً در هر نقطهای حرکت کند و به طور مداوم بهبود یابد».
این وبسایت پایینتر در همان صفحه میگوید: «ویژگیهای Autopilot و Full Self-Driving که در حال حاضر فعال هستند، نیاز به نظارت فعال راننده دارند و خودرو را مستقل نمیکنند. استقلال کامل به دستیابی به قابلیت اطمینان بسیار بیشتر از رانندگان انسانی بستگی دارد که با میلیاردها مایل تجربه نشان داده شده است، و همچنین تأییدیه نظارتی، که ممکن است در برخی از حوزه های قضایی بیشتر طول بکشد.
تسلا به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.
قابلیتهای FSD و بازاریابی آن موضوع مورد بررسی قرار گرفته است، هم از نظر توانایی انجام آن و هم اینکه رانندگان کاملاً آگاه هستند که هنوز هم باید توجه داشته باشند. در ماه فوریه، تسلا به دلیل نگرانی در مورد مسائل مربوط به توقف در تقاطع ها، به روز رسانی نرم افزاری را برای FSD منتشر کرد. اتوپایلوت، که گزینه استاندارد کمک راننده تسلا است، نیز توسط رگولاتورها مورد بررسی قرار گرفته است.
سخنگوی اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه گفت که تنظیم کننده “از این حادثه آگاه است و در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر از سازنده است.”
دوتی گفت که دستانش در طول مدت حادثه روی چرخ بود. گزارش تصادف تولید شده توسط تسلا که او به NBC News ارائه کرد همچنین نشان می دهد که سیستم تشخیص داده است که دستان او درست قبل از تصادف روی چرخ بوده است.
گزارش تسلا نشان میدهد که ماشین قبل از اینکه Doty روی ترمزها بکوبد و چرخ را بچرخاند، سرعت حدود ۶۰ مایل در ساعت را در حالت Full Self-Driving حفظ کرد.
داتی گفت که از سال گذشته مالک تسلا بوده است و به حالت رانندگی کامل خود متکی بوده است، که به گفته او بخشی از بار رفت و آمدهای طولانی او را از بین می برد و تخمین می زند که با فعال شدن این ویژگی ۲۰۰۰۰ مایل رانندگی کرده است.
او میگوید: «وقتی از ناهنجاری آن رد میشوید، هر کاری را برای شما انجام میدهید، این کار را اغلب بهتر از آنچه که انجام میدهید یا با احتیاط انجام میدهید، راحتتر است.»
اما او حداقل یک تجربه مشابه داشت که در آن، به گفته او، به نظر می رسید FSD شکست خورده است.
دوتی گفت که خودرو در ماه نوامبر تقریباً به یک قطار در حال حرکت برخورد کرد، زیرا پس از یک پیچ شدید به برخی از ریلها نزدیک شد.
او گفت که تسلا سرعت خود را کاهش نداده است، اما او می تواند متوقف شود، همچنان به میله عرضی برخورد کرده و به شیشه جلوی خودرو آسیب می زند. او گفت که بعد از یک پیچ آن را تا رسیدن به تقاطع بالا برد. دوتی اسنادی از مبادلات خود با یک تنظیم کننده خسارت بیمه تسلا در آن زمان ارائه کرد که شامل شرح مفصلی از حادثه بود.
پس از حادثه قطار دوم، یک افسر پلیس گزارش داد. در گزارش پلیس آمده است که خودرو در زمان تصادف در حالت کاملاً خودمختار قرار داشت، اگرچه حالت رانندگی کاملاً خودکار تسلا به عنوان کاملاً خودمختار رتبه بندی نشده است. در حال حاضر به عنوان تا حدی خودمختار رتبه بندی می شود.
این افسر همچنین به Doty نقل قولی برای “عدم کنترل” یک وسیله نقلیه داد که با جریمه ۱۷۵ دلاری همراه است. در جلسه استماع پنجشنبه، دوتی ادعا کرد که این استناد مخالفت نمیکند و با توجه به اینکه خودرو در حالت رانندگی کامل قرار داشت، خواستار ملایمت شد. دوتی گفت که قاضی موافقت کرد در صورتی که دوتی تا ماه ژوئیه ثابت کند که خسارت وارده به ریل توسط دوتی یا بیمه وی جبران و پرداخت خواهد شد، استناد را صادر کند.
او گفت: “من فکر می کنم ایلان ماسک می تواند حضور یابد و جریمه را پرداخت کند.” میدانم که کنترل وسیله نقلیه را در دست دارم، اما برای ایجاد آشفتگی و خراب شدن و رانندگی غیرعادی خارج از کنترل به اطراف نمیروم.»
پس از این حادثه، Doty ویدیوی سقوط را در یک فروم آنلاین تسلا منتشر کرد و به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد حوادث مشابه بود. شخصی ویدیو را گرفت و در X پست کرد و از آن زمان ویدیوی سقوط میلیون ها بار دیده شده است.
دوتی گفت که مرکز برخورد تسلا روز چهارشنبه به او گفت که ماشین کامل شده است. او گفت که این شرکت در مورد این ویدیو یا حادثه تماسی نداشته است.
برخی نشانهها و حوادث قبلی حاکی از کاستیهای حالت رانندگی کامل تسلا بوده است که بسیاری از آنها به صورت آنلاین شرح داده شدهاند.
طبق گزارش The Intercept، در نوامبر ۲۰۲۲، یک تسلا در حالت رانندگی کامل به طور ناگهانی در یک بزرگراه اصلی متوقف شد و باعث انباشته شدن هشت خودرو شد. در گزارش NHTSA که ماه گذشته منتشر شد، دهها تصادف شامل رانندگی خودکار کامل مشاهده شد و به فراخوانی مربوط به خلبان خودکار در دسامبر این شرکت اشاره کرد.
NHTSA در گزارش خود نوشت: «این کنترلهای ناکافی میتواند منجر به از کار افتادن راننده در حین رانندگی و تصادفات قابل اجتناب شود».
