
به گزارش نوفه، پس از اقامه نماز جمعه تهران به امامت حجت الاسلام حاج علی اکبری (رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه) بسیج دانشجوی دانشگاه امیرکبیر در بیانیه ای به عملکرد این شورا انتقاد و یک بیانیه صادر صادر کرد.
متن بیانیه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
از دید بزرگان انقلاب برقراری نماز جمعه نماد و نشانه برقراری نظام اسلامی بوده و هست. اما مگر پیش از انقلاب در تهران و سایر شهرستانها نماز جمعه اقامه نمیشد؟! اگر قرار به صرف گفتن اوصیکم به تقوی الله و امثالهم در ابتدای نماز و تقویم خوانی و مطرح کردن آموزههای صرفاٌ اخلاقی و تربیتی باشد نماز جمعه درباری نیز نماز جمعه است! اما امام (ره) با احیای دوباره اسلام سیاسی و مطرح کردن وجوب نقش آفرینی اسلام در تمامی جلوههای زندگی انسان خط بطلانی بر اسلام درباری کشید. امام (ره) اسلام درباری، اسلام مرفهین بیدرد و اسلام مرتجعین را مصداق عینی اسلام آمریکایی میدانست. امام (ره) در سالهای پایانی عمر شریفشان بارها به تبیین دوگانه اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی میپردازند و در معرفی این دو اسلام اصرار و پافشاری میکنند.
ایشان بزرگترین فرق روحانیت و علمای متعهد اسلام با روحانینماها را در این میدانند که علمای مبارز اسلام همیشه هدف تیرهای زهرآگین دنیاطلبان بودهاند و اولین تیرهای حادثه قلب آنان را نشانه رفته است؛ ولی روحانی نماها در کنف حمایت زرپرستان دنیاطلب، مروّج باطل یا ثناگوی ظلمه و مؤید آنان بودهاند. امام (ره) نتیجه قیام مردم علیه ظلم، بیداد، تحجر و واپسگرایی را جایگزینی تفکر اسلام ناب محمدی با تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایهداری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایی میدانستند.
اگر نماز جمعه یک نماد عبادی سیاسی است پس وجه سیاسی آن کجاست؟! آیا چیزی جز تکرار بیانات رهبر معظم انقلاب آن هم گاهاٌ با فهم و برداشت اشتباه در خطبههای سیاسی نماز جمعه میبینیم؟! آیا شاهد چیزی جز بیان سخنان بیتوجه به واقعیتها و حساسیتهای جامعه و صرفاٌ هزینه آمیز توسط برخی ائمه جمعه هستیم؟! آیا امروز کسی نماز جمعه و ائمه جمعه را در طریق مبارزه با مفسدین و غارتگران و بیان کننده دغدغهها و مطالبات مردمی میبیند؟
جناب آقای حجت الاسلام علی اکبری؛
حال که در بر همان پاشنه میچرخد و سیاستها و رویکردهای موجود در نهاد نماز جمعه هیچ قرابتی با واژگان انقلاب اسلامی ندارد، نمازجمعه امروز در تهران به امامت شما هم بود و نبودش فرقی نمیکند.
حدود سه سال از تصدی جنابعالی بر ریاست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه میگذرد اما تا کنون شاهد تحول جدی و انقلابی در زمینه انتخاب ائمه جمعه انقلابی و نقشآفرینی سیاسی اجتماعی نماز جمعه نبودهایم و متاسفانه بالعکس، با اتخاذ مشی محافظهکارانه و غیرحمایتی توسط شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، کنشهای عدالتخواهانه و تحولی در بستر نماز جمعه امکان رویش و رشد پیدا نکرده و یا حذف میشوند.
در معدود استثنائاتی که تریبون نماز جمعه به تریبون عدالتخواهی تبدیل شد؛ شاهد برخورد جدی و فشار بر روی افراد شجاع و دلسوزی بودیم که با مردود دیدن محافظهکاری و کلی گویی پای در مسیر مبارزه با مفسدین قرار دادند. سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه استاد حسن رحیم پور ازغدی یکی از مصادیق جدی امر به معروف و نهی از منکر و حمله به منافع مفسدین و تضییع کنندگان حقوق مردم در تریبون نماز جمعه بود که با فشارهای وارده به شورا تنها پس از چند هفته قطع شد.
در قضیه برکناری حاج آقای لواسانی امام جمعه شجاع و انقلابی شهر لواسان که در برابر مفسدین و غارتگران حقوق عامه مردم ایستاده و در کنار مردم و دانشجویان انقلابی بسیجی به مبارزه با فساد و عدالتخواهی پرداختند هر چند اصل این اتفاق ناامید کننده و دلسرد کننده بود؛ اما بیاعتنایی ابتدایی نسبت به اعتراضات و ابهامات مردم و نخبگان و سپس اظهارات بعضی از اعضای شورا و بیانیه صادر شده توسط شورا که دارای تناقضات جدی و اشتباهات متعدد بود، چالش های زیادی را در ذهن ایجاد میکند.
ظاهراً شما و به تبع شورای سیاستگذاری اهمیتی برای افکار عمومی و دلسوزان انقلاب قائل نیستید؛ همانطور که این ابهامات و چالشها به دست شخص شما رسانده شد و درخواست جلسهای رسانهای به منظور پرداختن به این ابهامات فراگیر، از سمت جنابعالی با صراحتی مثال زدنی رد شد و جواب چندانی هم برای چالشها وجود نداشت.
با این رویه شورای سیاستگذاری که نماز جمعه را به این نقطه بیخاصیت و بیمحتوا رسانده و حتی حاضر نیست در برابر عموم کسانی که دل در گرو انقلاب دارند پاسخگوی عملکرد خود باشد، می توان به طور رسمی این تریبون را تعطیل اعلام نماییم.
والسلام علی من اتبع الهدی
