به گزارش نوفه،شاهین مصطفیاوف ظهر امروز در جریان افتتاح سایت موقت پایانه مرزی این شهرستان اظهار داشت: بین ایران و جمهوری آذربایجان روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خوبی از دیرباز برقرار است که با راهاندازی این پل، این روابط مستحکم میشود.
معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان با بیان اینکه با افتتاح سایت گذر مرزی تصمیم گرفتیم راههای بین دو کشور افزایش یابد، تصریح کرد: با توسعه راههای زمینی و ریلی ایران و جمهوری آذربایجان اقتصاد و دادوستد بین دو کشور توسعه مییابد.
وی با اشاره به اینکه سفر اخیر رئیسجمهور ایران آیتالله رئیسی به جمهوری آذربایجان نشاندهنده توسعه بین دو کشور است و درهمینراستا انتقال کالا بین دو کشور با ۴۵ درصد رشد همراه بوده است بیان کرد: با افتتاح این گذرگاه در فعال کردن کریدور شمال ـ جنوب گامهای تاثیرگذاری برداشتهایم.
بذرپاش: توافقات خوبی بین رؤسای جمهور ایران و آذربایجان در تاشکند انجام شد/ آغاز مسیر آقبند به جلفا معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان با بیان اینکه ظرفیتهای ساختهشده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بسیار عالی است، افزود: این ظرفیتها جایگاه بینالمللی دو کشور را در منطقه افزایش داده و تبادل کالا بین دو کشور طی یک سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است.
با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان و و شاهین مصطفییف معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان بهعنوان رؤسای کمیسیونهای مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان پل جدید مرزی اتومبیلرو بهروی رودخانه آستاراچای در مرز آستارا افتتاح شد.
عملیات اجرایی این پل مرزی اتومبیلرو از فروردین ماه ۱۴۰۱ شروع شد. پل مرزی اتومبیلرو آستاراچای به طول ۸۹ متر و عرض ۳۰٫۶ متر با اعتبار ۵٫۸ میلیون یورو در حد فاصل ۵۰ متری ضلع شمالی پل ریلی آستارا توسط طرف آذربایجانی احداث شدهاست تا کامیونهای خالی از این پل و راه دسترسی موقت به پایانه مرزی موقت آستارا، وارد کشور شوند. اما کامیونهای پر، از پل و پایانه قدیم برای برگشت استفاده میکنند.
همچنین محوطه پایانه مرزی موقت آستارا برای حضور کامیونها ایمن سازی شدهاست. از طرفی در مسیر تردد کامیونها نیز بر سر تقاطع، راهبند نصب شدهاست.
پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی، طبق توافق با جمهوری آذربایجان برای انتقال کامیونهای خالی به پایانه مرزی موقت و انجام رویههای مرزی در محل منتهی الیه پل جدید آستاراچای و نیز ارتقا مجموع عملکرد پایانههای قدیم و جدید به حدود ۸۰۰ دستگاه کامیون در روز احداث شدهاست.
بر اساس این گزارش، یکی از گرههای اصلی در این مسیر مرزی، کاهش ظرفیت ترددی ایران بهسمت آذربایجان بهدلیل قدیمی و فرسوده بودن گذرگاه و پل موجود بود که فقط با عرض ۱۱ متر باید کل بار ترددی این محور را بهدوش میکشید و ظرفیت مورد نیاز برای عبور کامیونی و مسافری را نداشت. اینک با بهرهبرداری از پل جدید که به طول ۸۹ متر، عرض بیش از ۳۰ متر بهصورت چهار خطه در سه دهانه بر روی رودخانه آستاراچای با پیادهرو مسقف ۲٫۵ متر در هر طرف احداثشده، زیرساختی برای افزایش ظرفیت تجارت بین ۲ کشور است و شرایط و زیرساختها برای عبور سهلتر و بیشتر کالا و مسافر فراهم است.
پل موجود در آستارا در بافت قدیمی شهر آستارا قرار دارد اما پل جدید آستاراچای در مجاورت پل راهآهن احداث و به آذربایجان وصل میشود و با احداث پل مرزی آستارا چای و بزرگراه آستارا- آستارا، مسیر آستارا- باکو تکمیل شده و این بزرگراه از باکو به خطوط زمینی ایران متصل میشود.
این مسیر ارتباطی، ترانزیت کالا از ایران و کشور آذربایجان به کشورهای CIS (اتحادیه کشورهای مستقل) و اروپای شرقی را تسهیل میکند و دسترسی جمهوری آذربایجان به خلیج فارس و دریای عمان را فراهم میکند.
مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان فعالترین مبدا مرزی شمال جمهوری اسلامی ایران از نظر ترانزیت بارهای خارجی، صادرات کالاهای ایرانی و تردد خودروهای مسافری سبک و سنگین بین المللی محسوبمیشود و پل فلزی مرزی و تاریخی مشترک آستاراچای منشأ اتصال شهرهای آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان است.
با راهاندازی سایت موقت و بهدنبال آن احداث پایانه مرزی جدید در آستارا، روند صادرات و ترانزیت کالا در این منطقه بهبود مییابد. پایانه مرزی آستارا یکی از مرزهای مهم کشور در حوزه صادرات و ترانزیت کالاست. با گذشت دو دهه از احداث این پایانه مرزی و وجود برخی مشکلات، بر اساس تفاهم صورتگرفته بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، یک گذر مرزی جدید در این منطقه احداث خواهد شد